Positie(f)
De volgende tekst zal iedereen vast erg bekend in de oren klinken: 'uw positie in de wachtrij is..' en dan gevolgd door een nummer. De zoveelste wachtende in de rij van mensen die naar hetzelfde telefoonnummer bellen.
Zo werkt het ook wanneer er hulpmiddelen aangevraagd moeten worden. Op volgorde van binnenkomst worden deze aanvragen vaak dan afgehandeld. Of niet...
In augustus vorig jaar is er al een aanvraag gedaan voor een rolstoel met elektrische ondersteuning die mee kan in een auto. Na lang wachten, vond in oktober het zogenoemde huisbezoek plaats. Ondanks ik enorm tegen dit gesprek op zag, werd het een heel fijn maar zeer confronterend gesprek. Deze mevrouw van de gemeente zag direct de noodzaak in van zo'n rolstoel voor mij, dat was fijn. En dit was niet het enige wat ze opmerkte. Vanuit haar achtergrond als ergotherapeut zag ze meteen dat ik ook in huis zitondersteuning nodig had in de vorm van een aangepaste stoel, en naarmate het gesprek vorderde ook voor een ander bed en een ligorthese, aangezien in mijn slaap meerdere gewrichten vaak een eigen leven gaan leiden. En om mezelf in huis beter te kunnen verplaatsen dan wat ik tot dan toe deed op mijn slechte dagen dmv met een bureaustoel, adviseerde ze mij met klem om een trippelstoel aan te vragen.
Alles is aangevraagd en toegewezen of zelfs al in gebruik genomen, op de rolstoel na...
Omdat ik volgens haar binnen 6 weken wat zou horen, en dit maar niet gebeurde heb ik uiteindelijk 8 of 9 weken na het gesprek van oktober, gebeld met degene die op huisbezoek kwam vanuit de gemeente. Deze had erachteraan gebeld omdat ze dacht dat ze alles allang had opgestuurd naar de leverancier. Dit bleek niet goed te zijn doorgekomen bij de leverancier, waarna ze het nog eens doorstuurde. Ik zou vanzelf gebeld worden voor een passing zei ze tegen mij. Tegelijkertijd vertelde ze mij tussen neus en lippen door dat ze mijn casus goed zou overdragen omdat haar contract per 1 januari niet verlengd werd nadat ze door de gemeente was ingehuurd.
Ik kreeg enkele weken na dat telefoongesprek een datum door voor een passing van de rolstoel.. 19 januari j.l.
Maar wat was nu het geval bij deze ingeplande passing? Iedereen was er en was van deze passing op de hoogte behalve de gemeente. En laat dit nou nét de allerbelangrijkste partij zijn die hierbij aanwezig had moeten zijn
Na een mail van mijn ergotherapeut aan de gemeente blijkt dus dat we wat die rolstoel betreft, eigenlijk nog even ver zijn als in augustus vorig jaar. Waar we dachten dat deze bijna was afgerond omdat er een passing was ingepland, blijkt dat de gemeente die 'alleen maar' had ingepland om uit te sluiten dat ik met een 'huis-tuin-keuken-rolstoel' oftewel een standaard model toe zou kunnen. Ondanks dit al lang en breed is uitgesloten dankzij de ondersteuning en onderzoeken van mijn ergotherapeut en reumatoloog.
Vorige week kreeg ik een nieuwe datum door van mijn ergo. Omdat de hele situatie ineens zo onduidelijk is voor mij over het hoe nu verder, heeft 1 van mijn begeleidsters gebeld met degene van de gemeente die zich nu met mijn aanvraag bezighoudt. En verteld tegen haar dat ik afgelopen week een nieuwe datum had doorgekregen voor de passing. En wat blijkt??? Mevrouw is hiervan wéér niet op de hoogte gebracht door de leverancier. Nu gaat ze zelf contact opnemen met de leverancier om opheldering te vragen over de hele situatie.
Dus u bent de eerstvolgende in de wachtrij, gaat helaas in mijn situatie niet op. Mijn positie blijft voorlopig staan op: u bent nummer 259 in de wachtrij.. of zoiets
Foto van een gekleurde bol waarin de tekst staat: even geduld aub. Deze kwam vroeger in beeld als er een storing was op de Nederlandse televisie
Een teksttegeltje met blauwe rand en in het midden de tekst: Geduld gaat niet over wachten, maar over de vaardigheid om een positieve houding te behouden tijdens het wachten.
Een plaatje met kippen op een groene achtergrond, en daarbij de tekst: nog ff wachten
Reactie plaatsen
Reacties